Bierbrouwer Swinkels Family Brewers uit het Brabantse Lieshout heet voortaan Royal Swinkels Family Brewers. Commissaris van de Koning Wim van de Donk overhandigde woensdagmiddag het predicaat Koninklijk aan de familie Swinkels als bekroning op het 300-jarige bestaan, schrijft Misset Horeca.
De brouwer is vooral bekend van Bavaria, maar is ook het moederbedrijf van merken als Palm, La Trappe, Steenbrugge en Schultenbräu.
Directievoorzitter Jan-Renier Swinkels noemt de toekenning een hele eer: “Het is een voorrecht om het predicaat Koninklijk te mogen voeren. Het is een bekroning voor iedereen die in die 300 jaren een bijdrage leverde aan deze mooie brouwerij.”
Swinkels is niet de enige brouwerij met de eretitel Koninklijk. Concurrent Grolsch voert het predicaat al vanaf 1995 vol trots in het bedrijfslogo, op briefpapier en hun gebouwen.
Maar levert het ook wat op? Merkendeskundige Bas Kist zegt tegen RTL Z dat het moeilijk te meten is of de toevoeging Koninklijk extra omzet oplevert, maar dat bedrijven er wel erg hun best voor doen: “Het predicaat wordt binnen veel bedrijven erg belangrijk gevonden. Het is toch een heel oud en degelijk keurmerk wat je krijgt.”
Volgens Kist is het geen verrassing dat Koning Willem-Alexander Swinkels het predicaat heeft verleend: "Het past goed bij een bedrijf als Bavaria, dat het predicaat onder meer kan gaan voeren op de etiketten van bierflesjes. Dat is leuk voor de uitstraling van het bedrijf en voor de werknemers. Verder is het pure marketing: je kunt het als kwaliteitsstempel uitdragen."
Maar het stempel Koninklijk is absoluut geen garantie dat een bedrijf het goed doet. Zo kreeg juweliersketen Siebel het predicaat in 2013 ter ere van het 100-jarig bestaan, maar ging het nog geen jaar later failliet.
Aan de per 17 april aantredende nieuwe topman Peer Swinkels de taak Bavaria en de andere biermerken met succes te blijven verkopen. Aan ambities in elk geval geen gebrek, want de neef van de huidige topman zei eerder al binnen vijf jaar de omzet te willen verdubbelen.
Lees hier meer over Bavaria en andere biermerken:
- Dit moet je weten over de nieuwe Bavaria-topman Peer Swinkels, die ooit Playboy-oprichter Hugh Hefner strikte voor een reclamespot
- Dit zijn de 10 beste brouwerijen van Nederland – de nummer 1 komt uit Den Helder
- Heineken heeft eindelijk door hoe millennials denken – en dat is terug te zien in de reclamecampagnes
- Lidl’s nieuwe biertje Kordaat is geen copycat van Kornuit: de klemtoon ligt niet op ‘kor’, zegt de rechter